026 365 3560 info@kodision.nl

digitale formulieren

5 Key take-aways  van het Maak Het Bruikbaar Festival 2017

Ard van Winden, Senior Accountmanager

Op het Maak Het Bruikbaar Festival 2017 is de toon gezet voor goede dienstverlening van de overheid. Kodision was er natuurlijk bij en heeft de 5 belangrijkste key take-aways voor je verzameld. Ben je direct ook op de hoogte!

1. Zet de gebruiker centraal

“De mens centraal bij ontwerpen, niet de overheid. We moeten toe naar een zachte toegankelijke overheid”. Bas Eenhoorn zet de toon als Digicommissaris.

Volgens hem moet je pas tevreden zijn als de gebruiker het is. Een waarheid als een koe. Waarom doen we het dan nog niet?

Zolang een klant iets niet snapt (in het proces, in een online formulier etc.) ben je nog niet klaar.

Hierover meer bij de volgende bullets:

  • Maak het eenvoudig- Eenvoud is de basis, Kan je het uitleggen aan een kind van 12? Of buurvrouw Jannie? Dan doe je het goed.
  • Ga uit van feiten. Niet van aannames- Meten is weten. Waarom doe je iets en voor wie? Meet je proces door, meet de conversie via de website en andere kanalen. Controleer het proces en verbeter zo de resultaten.
  • Wees transparant en deel je kennis- Samen weten we meer dan één. Als we beschikbare kennis en ervaringen delen dan werken we sneller naar een klantvriendelijke dienstverlening toe. Wat voeg jij toe?

2. Toegankelijkheid

Beeld zonder geluid, toetsenbord zonder muis? Wat doe je dan met jouw website? Hoe toegankelijk is jouw website en formulier online?

De eisen aan de groene poppetjes als keurmerk voor toegankelijkheid gaan veranderen. Nieuwe eisen en een ander controlemechanisme gaan in werking.

Op de site https://www.toegankelijkheidsverklaring.nl kan je zelf (samen met leveranciers) de toegankelijkheid toetsen meten en verbeteren. De VN heeft toegankelijkheid voor alle mensen als een recht benoemd.

Ben jij je er altijd van bewust als je een mooi formulier hebt gebouwd? Laat zien dat je als organisatie in control bent over het proces.

3. Klantreis geeft inzicht in kwaliteit

Door veel te reizen haal je veel verhalen op. En ervaar je hoe verschillend mensen dingen ervaren.
Vertaal je dit door naar je eigen dienstverlening? Hoe hoog scoort jouw dienstverlening voor verschillende reizigers c.q. gebruikers?

Kruip in de huid van je gebruiker en kijk met andere ogen. Zie direct hoe je beter kunt scoren en doe hier ook iets mee!

4. Wie vertouw jij je gegevens toe?

Privacy is een belangrijk thema. Ge- en misbruik van gegevens liggen dicht bij elkaar.

Wie vertrouw je jouw gegevens toe?

Jezelf natuurlijk.

Bepaal zelf wie toegang heeft tot jouw gegevens en geef toestemming om doelmatig en gericht informatie te delen. Technisch kan dat nu.

Zijn we er klaar voor om dit op grote schaal toe te passen?
De techniek is er klaar voor, hoe neem je de gebruikers mee in dit belangrijke proces?

 

5. Intelligentie aan de poort

Hoe maak je een eenvoudig gebruiksvriendelijk formulier dat nog wel de werkelijkheid dekt? Simpel mag niet leiden tot te grote versimpeling.

Hoe pak je dat aan? Door controlevragen vooraf te stellen en correct te informeren. Zorg ervoor dat stappen direct afgerond kunnen worden. Is de informatie niet helder en moet de gebruiker terugkomen op een eerdere stap omdat deze niet compleet of goed uitgelegd was? Dan heb je een inefficiënt en incompleet proces.

Help je klant door zoveel mogelijk relevante informatie heen. Hiermee maak je een proces zo makkelijk en gebruikersvriendelijk mogelijk.

Is het moeilijker aan de achterkant van het formulier maar daarmee beter aan de voorkant van het formulier? Kies dan voor de moeilijke weg, zodat je het beste resultaat haalt.

De grootste conclusie van de dag? Zorg dat je vooraf genoeg tijd maakt voor een formulier gebouwd hebt. Wat moet er écht in het formulier? Welke volgorde is het gebruiksvriendelijkst?

Is het formulier zo toegankelijk? Heb je vanuit verschillende klantperspectieven gedacht?

 

Belangrijkste conclusie

De grootste conclusie van de dag?

Zorg dat je voor je een formulier gaat bouwen weet wat je maakt en voor wie. 

Wat moet er écht in het formulier? Welke volgorde is het gebruiksvriendelijkst? Is het formulier zo toegankelijk? Heb je vanuit verschillende klantperspectieven gedacht?

Wil jij je digitale dienstverlening naar een hoger niveau brengen? Ik kijk graag met je mee en geef je vrijblijvend tips om direct te verbeteren.

Heb je een vraag?

Daar kan ik je bij helpen! Vul het onderstaande formulier in, dan neem ik contact met jou op om jouw vraag te beantwoorden.

Is innoveren innovatie?

Is innoveren innovatie?

Is innoveren innovatie? Rob Hofman, Software Architect Het continue willen verbeteren is een belangrijk aspect voor een gezond, modern product of bedrijf. Je hebt iets gemaakt of levert een dienst, daar leer je van en op basis van die ervaring ga je het steeds weer...

Gebruik jij DigiD Substantieel al?

Gebruik jij DigiD Substantieel al?

digitale formulieren Gebruik jij DigiD Substantieel al? Laurens de Vries, Presales Consultant Een jaar geleden leek het er nog op dat DigiD ging verdwijnen. Idensys moest het helemaal worden. Nu lijken de rollen helemaal omgedraaid. Terwijl Idensys maar niet uit de...

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!