026 365 3560 info@kodision.nl

5 tips voor optimale digitale dienstverlening

Marco Hout, Manager marketing & sales

Efficiënter werken. Kanaalsturing. Denken en handelen vanuit de inwoner en ondernemer. Stevige digitale ambities die je als overheidsmedewerker waar wilt maken. Dat lukt niet alleen. Maar met elkaar. Als partner staat Kodision naast haar klanten om deze ambities waar te maken. Niet voor niets staan ‘onze’ gemeenten in de top van de beste digitale dienstverleners. Als adviseur, uitvoerder en regiehouder waren we er in 2017 overal bij.

Al bijna 20 jaar zetten we ons in om met jou IT simpeler en eenvoudiger te maken. Want het gaat niet om jou of ons. Maar om de gebruiker van de software. Die moet makkelijk geholpen worden.

Al die ervaring resulteert in heldere adviezen en praktische tips. Tips die we graag delen. Zo heeft Ard in zijn blog al drie belangrijke tips gedeeld om het maximale te halen uit de klantreis.

Hieronder de belangrijkste tips uit 2017 die we graag meenemen naar 2018:

Tip 1. Maak het aantrekkelijk voor de klant

Dat begint bij teksten die goed te lezen zijn. Foutloos schrijven is vanzelfsprekend. Maar denk ook aan B1 taalgebruik. Zodat iedere gebruiker je begrijpt. Websiteteksten vragen ook een heel andere benadering. Bijvoorbeeld door actief te schrijven en korte zinnen te gebruiken.

Tip 2. Bepaal je buyer persona’s

Wie zijn je verschillende gebruikers? Hoe willen ze informatie ontvangen? Denk bijvoorbeeld aan de tone of voice en momenten waarop de gebruiker jouw dienstverlening nodig heeft. Bepaal hier dan ook je kanaalsturingstrategie op. Click, call, face maar dan als afgeleide van je buyer persona’s.

Tip 3. Manage de verwachting

Geef daarom meteen in de tekst aan als er betaald moet worden in een e-formulier voor een dienst. Want dan weet je klant dat hij vooraf zijn identifier moet zoeken. Dat scheelt frustratie bij je “klant” en zorgt dat je invulratio veel beter is.

Tip 4. Kies een passend e-Formulier

Klantwensen veranderen snel. Kies daarom voor een e-formulierenvoorziening die past bij de klantwensen van jouw doelgroep. Bepaal aan de hand daarvan of je het beste kan kiezen voor een Best-of-Breed of Best-of-Suite oplossing. Wat het beste voor je past zie je makkelijk via deze infographic.

Tip 5. Meet en verbeter

Gebruik Piwik/ Matomo of onze eigen statistiekenmodule om te weten waar en waarom invullers afhaken. Pas hierop je proces, formulier en/of webteksten aan. Natuurlijk het liefst met A/B testen. Ook is het slim om gebruik te maken van een tool om de tevredenheid te meten.

Denk bijvoorbeeld aan een Net Promoter Score (NPS). Met de NPS heb je een snelle manier om feedback te krijgen door één simpele vraag te stellen: ‘hoe waarschijnlijk is het dat je deze dienst aanbeveelt aan een vriend of collega?’ Een NPS of een andere simpele tool om de tevredenheid te meten geeft jou waardevolle informatie om de dienstverlening te meten verder aan te scherpen.

Hoe wij helpen

Kodision is vooral bekend als de best-of-breed e-formulierenvoorziening. Maar naast productleverancier zijn we ook partner van de overheid als het gaat om het overtreffen van digitale ambities. Zo helpen wij met het faciliteren van klantreisworkshops en sprintweeks. Schrijven we effectieve webteksten waardoor kanaalsturing beter werkt en meten en verbeteren we formulierconversie. Meer weten? Op deze webpagina vind je een overzicht van onze online dienstverlening.

We gaan vol energie met onze partners en klanten naar een succesvol 2018! Januari trappen we af met een kennissessie. Ook als je (nog) geen relatie bent, van harte welkom! Meld je hier aan.

Heb je een vraag? Stel hem gerust!

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!
Share This