5 zakelijke boeken die je deze zomer absoluut moet lezen

Kim Driessen, Office Manager

Toen ik mijn appartement uitzocht een aantal jaren geleden, koos ik niet voor de mooie ligging of voor de ruime kamers. Wat mij over de streep trok was een voormalig eetkamer die ik kon ombouwen tot mijn eigen persoonlijke bibliotheek. Met bijna 600 boeken in mijn bezit, was deze ruimte een echte wens die in vervulling ging!

Voor een boekenliefhebber als ik, is de zomer de perfecte periode om mijn ‘nog te lezen’-stapel te verkleinen (en daarna gewoon weer te vergroten bij de eerste de beste boekenwinkel). Het strand, een park of gewoon op balkon of in de tuin. De fijne leesplekken zijn eindeloos bij mooi weer.

Heb jij jouw leesplek al in je hoofd en ben je nog op zoek naar een goed zakelijk boek deze zomer? Ik vroeg mijn collega’s om must reads. In deze blog heb ik 5 zakelijke boeken op een rij gezet die Kodisianen geinspireerd hebben.

1. Gung Ho! van Ken Blanchard & Sheldon Bowles

Marketing-collega Sjuul raadt ‘Gung Ho!’ aan. “In het boek wordt op een verhalende manier omgeschreven hoe je medewerkers van je organisatie kunt inspireren. Het verhaal gaat over een directrice die te maken krijgt met een slecht lopende fabriek. De medewerkers zijn gedemotiveerd en behalen niet de gewenste resultaten. Behalve op 1 afdeling, want daar werken ze volgens het Gung Ho principe. Deze bestaat uit 3 pijlers:

  1. De drijfveer van de eekhoorn: waardevol werk.
  2. De werkwijze van de bever: zelf bepalen hoe je het doel wilt behalen.
  3. De gave van de gans: moedig de anderen aan.

Het boek heeft mij geïnspireerd om op deze wijze mijn eigen werkzaamheden te reflecteren. Is mijn werk waardevol? Hoe kan ik het gewenste doel behalen? En hoe kan ik anderen motiveren? Dit is het perfecte leesvoer voor de vakantie, omdat het, in tegenstelling tot veel andere business boeken, op een verhalende manier geschreven is. Het is een roman met een perfecte dosis humor. Het leest gemakkelijk weg en ondertussen steek je er ook nog wat van op!”

2. Het doel van Eliyahu M. Goldratt 

“Absoluut dit boek!” zegt dienstverlening-collega Alwin. “Ik las het in 2000. Niet alleen kijkend naar processen in je bedrijf, maar de kern van elke onderneming komt ook aan de orde.
En die is wat anders dan wat je in eerste instantie denkt. Leuk boek, relaxt om te lezen en iets waar je de rest van je leven van profiteert als je beseft dat geld genereren het hoogste doel is van een organisatie en je door anders te kijken en te denken dit soms super eenvoudig kan realiseren!”

3. Agile van Rini van Solingen

Het is geen verrassing dat onze collega Niels, expert op het gebied van Agile, een boek over de methodiek adviseert. “Ik ben op dit moment bezig met het boek ‘Agile’ van Rini van Solingen. Ik vind het een erg mooi en inspirerend boek over Agile werken en Agile transformaties binnen bedrijven. Het is onderbouwd met veel theorie én praktische ervaring. Dit boek is geschreven door een van de keysprekers van het Agile 2019 event in de Johan Cruijff ArenA. De grootste eye-opener is dat het allemaal draait om het creëren van meerwaarde voor de klant én dat als je echt zelforganiserend wilt zijn, je multi-disciplinaire teams nodig hebt. Daarnaast staat er veel (basis-) informatie in over Agile werken waardoor het voor zowel mensen met weinig, als veel ervaring, goed te lezen is.

4. Good to Great van Jim Collins

Kersverse directeur Gerben kan ‘Good to Great’ aanraden. “Op basis van heel veel data identificeert Jim Collins acht gemeenschappelijke eigenschappen die ‘goede’ bedrijven onderscheiden van ‘fantastische’ bedrijven. Dat op zich al is het lezen waard.

Een hele mooie eigenschap gaat over de ‘Stockdale Paradox’’. Collins vertelt het verhaal van Jim Stockdale (wiens boek ‘In love and war’ ook een enorme aanrader is). Dat was een Amerikaanse vliegenier die tijdens de oorlog in Vietnam krijgsgevangen werd genomen. Hij werd meer dan 20 keer gemarteld tijdens zijn acht jaar durende gevangenschap. In die periode had hij geen idee of hij nog vrij zou komen en of hij ooit zijn vrouw en kinderen nog zou zien. Ondanks dat hielp hij zijn medegevangenen om mentaal verzet te voeren tegen de pogingen van hun bewaarders om de ‘geest’ van hun gevangen te breken. De manier waarop hij dat deed werd later bekend als de Stockdale Paradox. Daarbij moet je de harde feiten van je situatie confronteren en tegelijkertijd het geloof hebben dat je uiteindelijk zult winnen. Iets wat niet alleen in je privéleven toepasbaar is, maar ook voor ieder bedrijf essentieel is.”

5. De Wet van Snuf van Jos Burgers

Ron, onze accountmanager, tipt ‘De Wet van Snuf’ van Jos Burgers. “Een luchtig boek(je), specifiek voor Sales en Marketing professionals maar ook heel leuk voor anderen. Het gaat over wederkerigheid (Cialdini). Aan de hand van 26 voorbeelden laat Jos zien hoe wederkerigheid werkt en hoe je je omgeving positief kan beïnvloeden. Luchtig geschreven, geen zware kost, maar zet je wel aan het denken.”

Tot slot

Wil je nog meer must reads? Wij delen de hele zomer nog meer zakelijke leestips op de Kodision Socials. Volg onze accounts voor een goed gevulde ‘nog te lezen’-stapel

LinkedIn
Instagram
Facebook
Twitter

Heb je zelf nog boekentips? Deel ze in een reactie onder dit artikel!

Heb jij ook een must read voor ons? Deel hem met ons en wie weet staat jouw tip binnenkort op onze Socials.

  • Welk boek moeten we lezen deze zomer en waarom?

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!