026 365 3560 info@kodision.nl
digitale formulieren

Gemeente Den Haag loopt voorop in aanvraag leerlingenvervoer

Dennis Nass, Senior consultant

Als gemeente wil je de beste digitale dienstverlening bieden. Helemaal in situaties waar inwoners erop vertrouwen dat je snel en goed geregeld een dienst van de gemeente aanvraagt. Stel bijvoorbeeld dat je kind gebruik moet maken van leerlingenvervoer. Voor lange tijd, vanwege bijvoorbeeld een handicap of vanwege geloofsovertuiging. Of voor korte tijd, bijvoorbeeld vanwege een gebroken been. Een situatie die je snel goed geregeld wilt hebben. Waar je op de gemeente wilt vertrouwen dat dit snel en goed geregeld is. Wat op dit moment vrijwel nergens het geval is.

Aanvraag is een papieren tijger

De aanvraag gaat in drie delen. Ouders nemen voor het eerste deel contact op met de gemeente om de aanvraag te doen. Ze ontvangen een flinke stapel papier thuis. Bij sommige gemeenten kunnen ze deze stap digitaal doen. Nadat de vragenlijst is ingestuurd en alle nodige bijlagen verzameld zijn, zoals bijvoorbeeld een doktersverklaring, gaat de aanvraag door naar de school. Die vult de benodigde gegevens in, waarna de aanvraag naar een commissie gaat. Die commissie moet vervolgens een advies uitbrengen. Wanneer dat advies positief is, kan het kind gebruik maken van leerlingenvervoer. Kortom: een situatie die lang duurt en waarin veel vertraging kan ontstaan door ontbreken van bewijsstukken, extra informatie navraag, extra bewijslast etc. Een flinke belasting voor ouders, school en commissie.
Hoewel de handicap of beperking van jouw kind niet verandert, moet je elk jaar opnieuw de hele procedure door. Inclusief het opnieuw aanleveren van bewijsstukken.
Een frustratie van ouders, scholen en een flink aantal gemeenten. Dit moet toch beter kunnen? Een aantal gemeenten biedt wel de mogelijkheid om de aanvraag digitaal in te vullen waarbij je als resultaat weer een papieren versie ontvangt. De verdere afhandeling door de school en commissies gaat dan weer verder op papier. Met de oplossing van Kodision en Pronexus wordt het hele pakket online aangeboden. En hoef je niet elk jaar het hele pakket aan te vragen.
Een enorme tijdsbesparing voor ouders. Ook voor scholen en adviescommissies wordt de afhandeling efficiënter, effectiever en minder belastend in tijd. Gemeenten besparen afhandelingstijd en bieden een veel betere dienstverlening aan, passend bij de behoefte van haar inwoners.

Hoe een aanvraag leerlingenvervoer ook kan

Met de nieuwe oplossing gaat de aanvraag volledig digitaal en zit er een groot verschil in eerste aanvraag en herhaalaanvraag.

Wanneer je voor het eerst aanvraagt:
Je start het formulier en logt in met jouw DigiD. Vervolgens doorloop je de vragen en heb je de mogelijkheid om alle bewijsstukken digitaal mee te sturen. Je kunt binnen het formulier de gegevens van jouw kind invullen zodat de gegevens gekoppeld zijn aan je kind. Nadat je alles hebt ingevuld krijgt de school een melding. De school vult de benodigde gegevens in, vervolgens gaat de totale aanvraag naar de adviescommissie. Die geeft vervolgens digitaal een ja of een nee.

Je hebt gedurende het jaar de mogelijkheid de bestaande aanvraag te wijzigen. Ook kun je in het proces nog bijlagen toevoegen.

Wanneer je een herhaalaanvraag of verlengingsaanvraag doet:
Je start het formulier op en logt in met jouw DigiD. Heb je al eerder een aanvraag gedaan? Dan zie je de meest recente aanvraag en een eerdere aanvraag gedaan dan kun je met één klik een herhaalde aanvraag doen. Ook alle bewijsstukken hoef je dan niet elk jaar opnieuw in te dienen. Een enorme lastenverlaging.

Eerste gemeenten starten

In september start de gemeente Den Haag met twee scholen met het gebruik van de module leerlingenvervoer. Gemeente Den Haag staat al jaren onafgebroken in de top van de digitale dienstverlening van overheidsorganisaties in Nederland. Met deze oplossing voor de aanvraag van leerlingenvervoer wordt weer een grote stap gezet om haar inwoners de beste service te bieden. Een aantal andere gemeenten zijn in gesprek om deze oplossing toe te gaan passen. Ben jij ook geïnteresseerd? We vertellen je graag meer, natuurlijk geheel vrijblijvend.

Module werkt in elke gemeente

De module is inzetbaar is voor elke gemeente, los van welke aanbieder wordt gebruikt. Deze module is een SaaS-oplossing. Hiermee maakt het niet uit welke aanbieder voor digitale formulieren je op dit moment gebruikt. Kodision en Pronexus maken samen de oplossing zodat alle onderdelen in één keer afgewikkeld worden. Waarmee je als gemeente sneller een toekenning of afwijzing kunt geven.

 

De voordelen

 

  • Enorme lastenverlichter aanvrager
  • Positieve ervaring gebruiker van gemeente(website)
  • Tijdbesparing voor alle partijen
  • Niet elk jaar opnieuw dezelfde bewijsstukken verzamelen
  • Snellere verwerking (geen dubbel werk)
  • Lastenverlichting gemeente (minder administratieve handelingen)
  • Module is inzetbaar voor elke gemeente, los van welke aanbieder wordt gebruikt
  • Minder invulwerk, de module is prefill
  • Geen onnodige uitvraag
  • Aanvrager kan de school makkelijk zoeken in plaats van complete gegevens zelf invullen
  • Bij herhaalaanvraag heb je vrijwel de totale aanvraag in één keer compleet

Meer weten?

Wil je de demo zien? Laat hieronder je gegevens achter en je ontvangt vrijblijvend de demo. Heb je vragen of wil je meer weten? Ard vertelt je graag meer. Je bereikt hem via 06- 23 99 64 79 of stuur een mail naar a.vanwinden@kodision.nl

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!

De laatste blogs

Scrum in de praktijk

Scrum in de praktijk

Scrum Scrum in de praktijk Sara Driessen, Consultant In de klantcase over MijnILT heb je al iets kunnen lezen over het portaal dat Kodision in samenwerking met ILT heeft gerealiseerd voor de klanten en inspecteurs van Inspectie Leefomgeving en Transport. Een beeld...