Waarom zaakgericht werken bijdraagt aan jouw digitale transformatie
De shift naar zaakgericht
De digitale transformatie heeft in de kern twee drijfveren: versnelde digitale innovaties en veranderende (en groeiende) klantverwachtingen. Beide drijfveren zorgen er tegelijkertijd voor dat er een transitie plaatsvindt van documentgericht naar zaakgericht werken. Iedere klant heeft een unieke situatie, die eigenlijk ook een unieke aanpak nodig heeft.
Daarom is de aanpak ‘casemanagement’ (ook wel: zaakgericht werken) in het leven geroepen. Hierbij gaat het om het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening door het proces aan te passen aan individuele behoeftes en persoonlijke omstandigheden. Bij zaakgericht werken ligt de nadruk dus niet meer zozeer op efficiënte behandeling van de zaak zoals bij document gericht werken het geval was, maar meer op begeleiding van de persoon in kwestie. Dit uitgangspunt van casemanagement is precies waarom het kan bijdragen aan jouw digitale transformatie. Het heeft immers overduidelijk klantgerichtheid op het oog.
Wanneer kun je het toepassen?
In principe kun je bij alle processen die afwijken van een vooraf bepaald stappenplan casemanagement toepassen. Dit kan bijvoorbeeld bij maatschappelijke problemen, in de juridische wereld, in de medische wereld, bij persoonlijke financiële dienstverlening en bij complexe zaken rondom belastingen en verzekeringen.
Vaak zijn er bij zaakgericht werken veel verschillende mensen betrokken. Hierdoor moet er veel overleg plaatsvinden en kunnen er verschillende belangen spelen. In dit geval kun je ervoor kiezen om een casemanager erbij te halen om het proces te begeleiden en een juiste oplossing voor alle partijen te vinden.
Ook zaakgericht werken?
Dus, wil jij ook deelnemen aan de digitale transformatie door te beginnen met zaakgericht werken? Dan kunnen wij jou ons KIM zaaksysteem aanraden. Dat is een low-code zaaksysteem waarmee je jouw officesysteem, applicatie- en werkprocessen slimmer, beter en goedkoper in kunt richten. Vraag nu een demo aan!