Wat doe je de hele week als Technisch Consultant?
Maandag: Weekopening en projecten
Maandag is voor mij een dag op kantoor in Arnhem. Dat betekent dat ik aanwezig ben bij de weekopening, die we met het hele kantoor hebben. Collega Marco praat ons bij over de laatste ontwikkelingen van Kodision en dat is heel breed: van komende verjaardagen en nieuwe medewerkers tot nieuwe klanten en projecten die binnengehaald zijn. Aangezien Kodision de laatste jaren aardig gegroeid is (63 medewerkers inmiddels), is de weekopening een mooie gelegenheid om op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt.
De rest van de maandag besteed ik aan een aantal lopende projecten. Als Technisch Consultant ondersteun je af en toe ook de Kodision Supportafdeling en pak je zelfstandig supporttickets op. Voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) heb ik een SOAP webservice koppeling aangepast en opgeleverd. De klant heeft daarover een aantal vragen, dus die stemmen we per e-mail en telefonisch af, zodat zij voorlopig weer verder kunnen.
Dinsdag: Naar een klant in Utrecht
Het grootste gedeelte van mijn werkweek is op dit moment een langlopend project bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Zij gaan onze TriplEforms– en KIM-software gebruiken en ik ondersteun ze bij de implementatie en het gebruik daarvan. Een hele leuke en uitdagende klus, omdat ze nog aan het begin van dit traject staan en je dus nog heel veel invloed kunt uitoefenen.
Scrum
Binnen de NVWA wordt er volgens de Scrum methodiek gewerkt, in tweewekelijkse sprints. De dinsdag start met de Daily stand-up. De rest van de dinsdagochtend wordt besteed aan de review van de afgelopen sprint. En aan de opzet, refinement en planning van de User Stories voor de komende sprint.
Technische infrastructuur
Eén van de dingen die voor de NVWA nog geregeld moet worden is de hele technische infrastructuur. Binnen de Rijksoverheid zorgt de Dienst ICT Uitvoering (DICTU) daarvoor. Zij hebben een High Level Design (HLD) van de NVWA TriplEfoms/KIM omgeving gemaakt. De dinsdagmiddag besteden we aan het uitgebreid bespreken daarvan, zodat we onze opmerkingen en vragen aan DICTU kunnen terugkoppelen.
Woensdag: KIM-training bij de NVWA
De beheerders binnen de NVWA hebben een beknopte introductie gehad over ons zaaksysteem KIM, maar deze kennis kan altijd bijgespijkerd worden. Deze woensdag geef ik daarom een KIM-training aan mijn NVWA-collega’s.
Bij mijn collega’s van de Kodision Academy heb ik het cursusmateriaal opgevraagd en dit heb ik wat ingekort en ‘NVWA specifiek’ gemaakt, zodat we snel meters kunnen maken.
Donderdag: Inrichten TriplEforms omgeving
Binnen het NVWA-project faciliteren we zowel interne- als externe processen met TriplEforms-formulieren. Daarom hanteren we een interne (het NVWA-intranet) en een externe (Rijks)huisstijl waarin de formulieren getoond moeten worden. De donderdag besteed ik aan de ontwikkeling daarvan. Dat betekent dat ik bezig ben met front-end development, in een mix van html, css, jQuery en ASP.NET.
Vrijdag: Terugkomdag in Arnhem
Vrijdags is meestal de “terugkomdag”, waarbij de meeste consultants op kantoor in Arnhem werken. Ik praat even bij met manager Deniz en wissel ervaringen uit met mijn collega’s. Bij Kodision werken we met zelforganiserende teams die verantwoordelijk zijn voor hun eigen klanten. De vrijdag gebruiken we daarom voor een aantal interne besprekingen waarin we per klant de status en de planning doornemen. De tijd die nog over is besteed ik aan een aantal NVWA User Stories.
Tot slot
Als Technisch Consultant heb je met veel verschillende uitdagingen te maken. Dat zorgt voor een hele afwisselende functie, waarbij je niet alleen je technische skills maar ook je communicatieve vaardigheden volop nodig hebt. De cultuur binnen Kodision is heel open en collegiaal, zodat je bij vragen of problemen altijd een beroep kunt doen op je collega’s.
Zitten er dan helemaal geen nadelen aan de functie van Technisch Consultant? Nou: je reist veel en sinds het economisch weer beter gaat in Nederland, neemt ook de filedruk weer flink toe. Je staat dus wel eens in de file. Gelukkig kun je in overleg met de klant wel wat in werktijden schuiven om dit zoveel mogelijk te vermijden. Zelf probeer ik telefonische afspraken zoveel mogelijk aan het begin of aan het eind van de dag te plannen, zodat ik de tijd in de auto zo optimaal mogelijk kan benutten.
Heb je vragen over mijn werkweek of heb je dingen waar je meer over wilt weten? Ik sta je graag te woord, dus stuur vooral een mailtje als je je aangesproken voelt.