18 oktober 2021

Week van de Toegankelijkheid 2021: WCAG is belangrijk

Zoals jullie ongetwijfeld gemerkt hebben – we zijn er ontzettend subtiel in geweest – stond de week van 4 t/m 8 oktober in het teken van toegankelijkheid en de WCAG-eisen. Om meer inzicht en awareness te creëren bij zowel onze collega’s als onze klanten heeft het WCAG-team, in samenwerking met Marketing & Communicatie, activiteiten georganiseerd die tijdens de Week van de Toegankelijkheid plaatsgevonden hebben. In deze blog neemt WCAG-expert Evelien je mee in haar ervaringen van deze week!
Over Kodision WCAG

Introductie WCAG

Voor wie nog niet weet wat de WCAG inhoudt: Sinds 2019 zijn bedrijven en instanties verplicht om hun websites, software e.d. zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat iedereen zonder problemen gebruik kan maken van hun dienst(en). Deze richtlijnen komen helemaal vanuit het Europees Parlement, dus het is ontzettend belangrijk om daaraan te voldoen. Om nog even wat extra aandacht te vragen voor digitale inclusie, organiseerden we verschillende activiteiten tijdens de Week van de Toegankelijkheid die hieronder staan beschreven.

Elke werkdag een LinkedIn post

Elke werkdag werd er op onze LinkedIn een post geplaatst met tips, uitnodigingen, voorbeelden, en nog veel meer nuttige informatie over WCAG. Zo kregen volgers de kans om onze whitepaper met veel gemaakte WCAG-faux pas gratis te downloaden en zijn er screenshots gemaakt van de website (de ene niet WCAG-proof, de ander wel) om te laten zien hoe belangrijk criterium 1.4.3 (Contrast) is.

Online vragenuurtjes

Op de maandag en donderdag waren er vragenuurtjes, waarbij klanten en andere geïnteresseerden hun WCAG-perikelen konden voorleggen. De aanwezigen stelden goede en rake vragen, die het team opgepakt en eventueel doorgegeven heeft aan bijvoorbeeld R&D. Er werd opgemerkt hoe prettig het voor klanten was om niet alleen met ons te sparren, maar ook met elkaar. Waar de ene klant een probleem had, had de ander daar een oplossing voor. Dat laat maar weer zien dat onderling klantcontact erg belangrijk kan zijn.

Optimaal Digitaal online spel

Op de woensdag was het tijd voor het Optimaal Digitaal online spel – een spel dat spelers laat nadenken over verschillende WCAG-gerelateerde tips en hoe deze kunnen meehelpen aan een gemeenschappelijk doel. In ons geval was dat doel “Toegankelijke formulieren”, waar later nog “… voor de burger” aan toegevoegd is. De bedoeling van het spel zelf was om discussie aan te wakkeren tussen de spelers over welke WCAG-tips het handigst waren om het doel te bereiken. Discussie is namelijk essenti-, eh, belangrijk voor het tot stand komen van oplossingen. Uiteindelijk zijn er flink wat actiepunten genoteerd die vrijwel allemaal veel effect zouden hebben (op een positieve manier) en toch weinig moeite kosten. Ook hier bleek hoe nuttig het kan zijn om te sparren met je klanten – er zijn een paar oplossingen genoemd waar wij allemaal zeker wat aan (gaan) hebben!

Interne kennissessie

Op de vrijdag sloten we de Week van de Toegankelijkheid af met een interne kennissessie. Deze had twee doeleinden: I) om een update te geven van de stand van zaken en waar onze collega’s (en externen) onze informatie en documenten konden vinden, en II) om het idee van het belang van WCAG meer te laten leven bij onze collega’s. Volgens mij is dat aardig gelukt ☺

WCAG: doe jij ook mee?

Wil jij ook aan de slag met WCAG maar weet je nog niet zo goed hoe? Bekijk dan eens ons webinar over digitale toegankelijkheid, of ga meteen aan de slag met WCAG doorvoeren in jouw organisatie aan de hand van onze checklist! En vergeet niet (ik ga het hierna niet meer zeggen, beloofd) dat het belangrijk is om met WCAG bezig te zijn!

Geschreven door:

Evelien Smeets
Kodision Ko