026 365 3560 info@kodision.nl
Mijn candidate experience als recruitment marketeer bij Kodision
Janine Tijhaar, Recruitment Marketeer
Vanaf juni ben ik in dienst van Kodision als online recruitment marketeer. Ik ben steeds op zoek naar toptalent voor ons bedrijf en wil hun mening en gedrag al vroegtijdig in het sollicitatieproces beïnvloeden. Dus zorg ik er naast werving & selectie ook voor dat Kodision als werkgever zichtbaar is door employer branding en de candidate experience hoog op de agenda te zetten. Belangrijk in de huidige krappe arbeidsmarkt! Want juist die totale ervaring van de sollicitant beïnvloedt je werkgeversimago.

Omdat ik overtuigend heb gekozen voor Kodision deel ik in deze blog de 5 pluspunten waar ik nou zo blij van werd tijdens mijn eigen sollicitatieproces.

1. Originele functie

Ik trof een verrassende vacature aan. Ik werd vooral getriggerd door de originele functie. Goede recruiters zijn schaars en de manier van recruiten is veranderd. Door er een recruitment marketeer van te maken liet Kodision toch zien dat ze anders zijn dan de rest en dat valt op. Well done!

2. Weg met clichés

Veel vacatureteksten lijken op elkaar. Inderdaad, vol met clichés. Kodision heeft daar korte metten mee gemaakt. Een paar voorbeelden:

Koppen zoals “Waar je energie van krijgt”, “Wat heb je hiervoor in huis” en “Met wie werk je samen” nodigde mij uit om alles te lezen.

De term ‘resultaat’ is ook zo’n cliché. Ik trof juist dit aan in de vacaturetekst: “Je maakt lawaai op het internet en weet daardoor de juiste mensen naar Kodision te trekken”. Helder, dat kan ik.

Bij de term ‘informele organisatie’ kan je ook van alles bedenken. Maar “Maandelijks met alle collega’s een bedrijfsborrel om te onthouden” en “Vrijdag om vijf uur een borrel. Proostend het weekend in” spraken mij (natuurlijk) direct aan.

Dit zijn enkele voorbeelden waardoor de vacaturetekst niet leek op al die anderen. Concreet, niet te braaf en abstract maar juist fris geschreven.

3. Cultuur in beeld

Vaak zie ik in vacatureteksten helemaal onderaan een lijstje met arbeidsvoorwaarden. Saai man! Mijn vacature begon juist met de belangrijkste contouren. Want zinnen als “December een dure maand? Niet voor jou met een 13e maand” en “Met 27 vrije dagen pak jij alle zonnige dagen in Nederland mee” zeggen meteen iets over de bedrijfscultuur: vlot en met humor.
Wil je meer humor? Collega Jurre Koning heeft de levendige humor van Kodision gevangen in een blog.

Maar ook een foto van de contactpersonen bij de vacature met mobiel nummer maakte het persoonlijk en gaf daardoor ook een kijkje in de bedrijfscultuur. Ja foto’s. Heel belangrijk! Maar waarom gebruiken nog zo weinig bedrijven dan foto’s bij een vacaturetekst? Vind ik vreemd.

Ik werd als kandidaat in het sollicitatieproces vooral overtuigd door ervaringen en verhalen te lezen van echte Kodisianen. Zo werd mij duidelijk hoe het echt is om bij Kodision te werken. Blogs en vlogs van Ard, Dennis en Ingrid zijn hier mooie voorbeelden van.

4. Je gaat solliciteren! En nu?

Als je solliciteert zit je in een proces en wil je weten waar je aan toe bent. Op de website trof ik een duidelijke timeline met het proces dat je doorloopt als kandidaat (candidate journey). Eerlijk is eerlijk, het werkelijke proces verliep wat anders maar hé, daarom werd ik aangenomen toch?

5. Het gesprek

Het kennismakingsmoment. Toch een van de belangrijkste momenten in het selectieproces. Voordat ik de Stikkerbuilding in Arnhem-Zuid binnenstapte, liep ik Sales & Marketingmanager Marco Hout al tegen het lijf. Een typische Kodisiaan: toegankelijk en amicaal. Vol enthousiasme liep hij mee naar de 4e verdieping en liet hij me op zijn eigen informele manier het kantoor van Kodision zien. Een korte rondleiding en samen een kop koffie halen, gaven mij gelijk een goede indruk van de gezellige en ontspannen sfeer.

In het eerste gesprek zorgde hij voor een fijne professionele dialoog, met kennis van de organisatie en de functie. En met humor uiteraard. Niks vragenvuur. Dat er een klik was, bleek niet veel later want ik kreeg direct een aanbod. Wow!

Het tweede, formaliteitengesprek vond lekker vlot plaats na het eerste gesprek. In het centrum van Arnhem, tijdens een sprintweek van Kodision, waarom niet? Ook gelijk kennis kunnen maken met een andere directe marketing collega. Voor mij was het duidelijk: dit is een gezellige, jonge groep mensen met een doel voor ogen, die de wil hebben om het elke dag een stukje beter te doen. Voor mij een absolute match.

De verwachtingen die zijn geschept kloppen want ik ben inmiddels 2,5 maand vol tevredenheid aan de slag bij het gezelligste IT-bedrijf van Arnhem! Ik word uitgedaagd om ideeën uit te werken en de nieuwe collega’s zijn superleuk. Kortom, een fantastische stap.

Ambassadeurschap

Een positieve candidate experience trekt dus gewoonweg meer potentiële kandidaten aan en werkt ambassadeurschap in de hand. Ook beïnvloedt het de motivatie aangezien kandidaten al enthousiast zijn geraakt.

Uiteraard kan het altijd beter. That’s my job. Ik ga in ieder geval voor toptalenten, positieve ervaringen, ambassadeurs en voor nog meer zichtbaarheid. Een werkgeversimago waar je u tegen zegt.

Bekijk hier de carrièremogelijkheden van Kodision.

Heb jij tips of ook een unieke ervaring?

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!
Share This