026 365 3560 info@kodision.nl

In dit derde deel in de artikelenreeks over gebruiksvriendelijke webformulieren, zetten wij graag de conversatie centraal. 

  • Relatie: formulieren bouwen een relatie op tussen de gebruiker en de organisatie;
  • Conversatie: formulieren zetten een conversatie op gang tussen de gebruiker en de organisatie;
  • Uiterlijk: hoe een formulier eruitziet, bepaalt de relatie en conversatie.

Aspect 2: De conversatie

Een gebruiksvriendelijk webformulier is een conversatie. En in iedere conversatie is er sprake van tweerichtingscommunicatie tussen de gebruiker en de organisatie. De gebruiker heeft zelfs de communicatie met de organisatie geïnitieerd door een formulier in te vullen.

Als het gaat om social media vult de gebruiker een formulier in om de organisatie te informeren dat hij lid wilt worden. Naar aanleiding van dit verzoek (of dat nu automatisch is of handmatig) vraagt de organisatie om een aantal gegevens (in de vorm van labels), zoals de voornaam, achternaam en het e-mailadres. Bij de acceptatie (of weigering) informeert de organisatie de gebruiker over de uitkomst en voltooit daarmee het communicatieproces.

Een formulier bekijken vanuit dit standpunt levert een aantal nuttige bevindingen op:

  • Zoals gezegd is een formulier een conversatie, geen overhoring. Agressief woordgebruik in labels wekt argwaan op bij gebruikers en leidt (als ze niet direct weggaan) tot antwoorden die de organisatie wilt horen, in plaats van feitelijke informatie.
  • Groepeer de labels in een logische volgorde die een natuurlijke conversatie reflecteert. Het is dus niet logisch om na enkele vragen al direct om iemands naam te vragen. Dergelijke vragen horen aan het eind van een formulier.
  • Groepeer gerelateerde informatie, zoals persoonlijke gegevens. De overgang tussen vragen lijkt daardoor meer op een echte conversatie.

In bovenstaand voorbeeld worden gerelateerde velden gegroepeerd middels blauwe headlines.

Bovenstaand voorbeeld trekt de verschillende gegroepeerde velden te veel uit elkaar. Dit kan leiden tot verwarring.

  • Zoals in een echt gesprek dient ieder label één onderwerp per keer te behandelen. Dit helpt de gebruiker te reageren in het bijbehorende invoerveld.
  • Natuurlijke pauzes in een gesprek vertellen waar een witruimte nodig is, hoe labels te groeperen en of het formulier opgesplitst moet worden in meerdere pagina’s.
  • Iedere conversatie lijdt onder ruis, zoals achtergrondgeluiden. Verwijder daarom alle onnodige elementen die ruis kunnen veroorzaken, zoals banners en onnodige navigatie die kunnen afleiden.
Dit is een voorbeeld van een goed formulier. Correct gebruik van ‘witruimte’, een duidelijke scheiding tussen nieuwe en bestaande gebruikers en een overzichtelijke pagina-indeling maken het formulier overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Het laatste deel in deze artikelenreeks zal meer vertellen over het optimale uiterlijk van gebruiksvriendelijke webformulieren. 

Wilt u nu al meer weten over labels, invoervelden en acties? Dan kunt u hier de volledige whitepaper downloaden.