026 365 3560 info@kodision.nl

Formulier bij betaling te vroeg afgebroken? 

Geen probleem met de nieuwe ReadAttachments module

Roeland Arnold, Software Engineer

Afhandeling van digitale betalingen is geweldig, maar bezorgt menig gemeente toch veel extra werk en hoofdpijn. Het betreft dan niet de betalingen die netjes volgens de regels worden uitgevoerd, maar de betalingen waarbij browsers worden gesloten na betalen, op verkeerde knoppen wordt geklikt en dergelijke. Het zorgt zowel bij gemeente als gebruiker voor frustratie en lange wacht- en doorlooptijden. Hoe zou je het vinden als dit aan de voorkant, in de formulierengenerator zou worden opgelost en dat fout gelopen betalingen echt de uitzondering worden?

Waardoor loopt het spaak?

Wanneer een gebruiker na het betalen via Ingenico niet terugkeert naar het ingevulde formulier, bijvoorbeeld omdat hij of zij de browser sluit, kan het formulier niet meer zorgen voor de correcte afhandeling van de betaling. Het ingevulde formulier (de sessie) bestaat niet meer. Als je geen maatregelen neemt stopt het proces dan en gaan de ingevulde gegevens verloren. De inwoner is wel zijn geld kwijt maar krijgt er niets voor terug. En laten we eerlijk zijn, daar zouden jij en ik ook niet blij van worden. 

Hoe kan het worden opgelost?

De basis van de oplossing ligt in de mogelijkheid die Ingenico biedt om asynchroon aan het formulier terug te koppelen dat er betaald is. Maar, hoor ik je al denken, je vertelde toch net dat het formulier niet meer bestaat? En dan heb je helemaal gelijk. Het tweede deel van de oplossing ligt in het opslaan van de antwoorden voordat wordt betaald. Als je een zaaksysteem hebt is dat vrij eenvoudig te regelen. Je maakt een nieuwe zaak aan met status “wacht op betaling” en gaat daarna pas naar de betaalpagina. De zaak is er dan al, alleen de betaalstatus moet nog worden bijgewerkt om het proces verder te laten gaan.

En zonder zaaksysteem?

Vaak zie je dat ingevulde formulieren worden gemaild naar de burger en de vakafdeling als er geen zaaksysteem is. De samenvatting en uploads worden dan vaak als bijlage meegestuurd. De nieuwe ReadAttachments module, die je voor TriplEforms kunt aanschaffen, zorgt ervoor dat, als de asynchrone terugkoppeling vanuit Ingenico wordt opgevangen, de geüploade of gegenereerde bijlagen uit in een database opgeslagen antwoorden worden opgehaald. Zo kan je achteraf toch nog een mail met bijlagen naar de vakafdeling en/of de betrokken inwoner sturen. Het enige dat je nodig hebt zijn een tabel in een database, een TriplEforms scenario en de nieuwe module.

 

Resultaat

Na het schrijven van deze blog zijn Equalit (de klant bij wie deze module voor het eerst is geïmplementeerd) en ik onze hoofdpijn kwijt. En ik hoop van harte dat het bij jullie ook al wat minder wordt.

Heb je een vraag?

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!
Share This