026 365 3560 info@kodision.nl

In gesprek met een ervaren Software Engineer

Michael Davidis, Software Engineer

Van een sollicitatie aan de keukentafel tot Software Engineer bij een organisatie met meer dan 4 miljoen klanten. Hij werd als vierde werknemer aangenomen en is al ruim 17 jaar in dienst. Genoeg reden om deze werknemer eens aan de tand te voelen. Jarenlange ervaring leidt tot een enorm arsenaal aan leuke en bijzondere herinneringen. Het werk van een software engineer blijkt namelijk een stuk meer te omvatten dan slechts het technische aspect. Michael Davidis, één van onze software engineers, heeft het allemaal meegemaakt en deelt vandaag zijn gedachtes en ervaringen met ons.

 

“Hoe ben je terecht gekomen bij Kodision?”

Ik werkte gedetacheerd bij Elvia Verzekeringen. Vervolgens kreeg een andere klus, maar had bij de IT-manager van Elvia aangegeven dat ik daar niet tevreden mee was en wat anders zocht. Hij kende Okke Nijdam en stelde voor om mijn CV aan hem door te sturen. Zogezegd, zo gedaan. Ik werd vervolgens benaderd door hem voor een sollicitatiegesprek. Dit gesprek heeft toen nog aan de keukentafel plaatsgevonden. Vanaf dat moment is mijn carrière bij, het in die tijd nog startende, Kodision begonnen.

 

“Wat is er door de jaren heen allemaal veranderd?”

Er is erg veel veranderd. Ik kijk soms met weemoed naar de tijd dat we alles met een handje vol mensen realiseerden. Dat Rob en Okke met de server onder de arm naar klanten gingen om een demo te presenteren. Of dat Rob onderweg nog de laatste aanpassingen moest doorvoeren voor zo’n demo. Als je op kantoor zat deed je alles, zoals officemanagement, wat sales en marketing, ontwikkeling en support. De organisatie is in ruim 17 jaar tijd gegroeid van 5 werknemers naar 70 werknemers. Van een klein kamertje in een verzamelgebouw naar een prachtige verdieping in de Stikkerbuilding. Het begon allemaal met één product (Kode) en dit is uitgegroeid tot een heel portfolio met nieuwe producten.

 

“Hoe ziet een dag als software engineer bij de helpdesk eruit?”

Als ik naar kantoor rijd heb ik meestal wel een idee over wat ik die dag wil doen. In de dagelijkse stand-up bespreken we de bijzonderheden en de planning van de dag. Daarna wordt de oorspronkelijke planning vaak verstoord door zaken die meer prioriteit hebben. Daardoor zijn de dagen vaak niet voorspelbaar. Meestal ben ik aan het eind van de dag niet echt toegekomen aan de geplande taken. Toch ga ik bijna altijd met een goed gevoel de deur uit, omdat ik de klanten weer heb kunnen helpen met hun problemen.

 

“Wat vind je het leukst aan je werk?”

Ik vind het leuk om me in de dagelijkse vraagstukken te verdiepen. Op de supportafdeling komen we regelmatig problemen tegen, waarbij het niet duidelijk is waar in het proces een fout zit. Het is dan de uitdaging om het proces goed in kaart te brengen en deze in stukjes op te delen. Door structureel door die processtapjes te lopen kom je meestal wel achter de oorzaak van de fout. Dat kan soms heel lastig te vinden zijn waardoor je zo’n stap nog een keer op moet delen in nóg kleinere brokjes. Het geeft dan erg veel voldoening als je het probleem kan verhelpen en de oplossing vindt. Het oplossen van deze problemen geeft mij de motivatie die ik nodig heb om plezier te halen uit mijn werk.

 

“Wat is het meest grappige moment dat je hebt meegemaakt bij Kodision?”

Om uit een carrière van ruim 17 jaar slechts één moment te kiezen vind ik erg lastig. Er zijn enorm veel dingen gebeurd. Ik kan me wel een grappig voorval uit 2017 herinneren. Er was een klant die belde met een vraag over de inlogfunctie bij de software (KIM). Na erg lang telefonisch contact en oneindige ontleding van het proces kwamen we er maar niet uit. Uiteindelijk hebben we besloten een van onze medewerkers, Marc Smit, naar de klant toe te sturen. Eenmaal op locatie aangekomen liet de beheerder zien wat er gebeurde. Hij voerde zijn gebruikersnaam en wachtwoord in en er gebeurde inderdaad helemaal niks. Marc kreeg wat twijfels over de acties die de beheerder had uitgevoerd en probeerde het zelf ook een keer. Hij vulde de gebruikersnaam en wachtwoord in en drukte op ENTER. Het wonder geschiedde: Marc is ingelogd. De beheerder bleek, na invoeren van zijn gegevens, niet op ENTER te hebben gedrukt. Marc had ruim 200km gereden om even voor een beheerder op ENTER te drukken.

 

“Heb je nog tips voor andere software engineers?”

Zoals eerder aangegeven vind ik het erg belangrijk om bij een probleem het proces in kaart te krijgen. Door vervolgens gestructureerd de stappen weg te strepen, waarvan je zéker weet dat de oorzaak daar niet zit, maak je je zoekgebied klein. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om de uiteindelijke oorzaak van het probleem te achterhalen.

 

 

 

Heeft Michael jou nieuwsgierig gemaakt naar Kodision als werkgever?

Kijk dan snel bij de openstaande vacatures. Je vindt ze hier. Graag nodigen we je uit voor een persoonlijk gesprek op kantoor!

C# Developer

Arnhem
32-40 uur
medior/senior

Frontend Developer

Arnhem
32-40 uur
medior/senior

Technisch Consultant

Arnhem
32-40 uur
medior

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!
Share This