Klantcase

Kleurrijke gemeente kiest voor persoonlijke aanpak

Gemeente Heerlen en Kodision bedenken samen innovatieve ideeën om doelstellingen rondom digitale dienstverlening te overtreffen.

Je werkt in een kleurrijke gemeente. Die thuisbasis is voor nationale en internationale streefart. Waar vernieuwde concepten ontwikkeld worden voor wonen en ondernemen in de gemeente. Dan zoek je partners die ook innovatief meedenken en met jou nieuwe, innovatieve projecten op wil pakken.

Sommige gesprekken geven beide partijen meer energie dan voor het gesprek. Bij Heerlen was dit typisch het geval.” – accountmanager Kodision

De aanleiding

Een goede samenwerking waar je met elkaar meerwaarde creëert is voor Heerlen het uitgangspunt. Naast een kwalitatief goed product met veel functionaliteiten.

IT om jouw werkleven leuker te maken. Zodat jij je bezig kunt houden met je werk, en IT dat werk makkelijker maakt. Dat is waar Kodision voor staat. Een goede match met de vraag van Heerlen. De vraag naar innovatieve software met veel functionaliteiten die tegelijkertijd makkelijk te gebruiken is, daar worden we bij Kodision enthousiast van.

Al snel is duidelijk dat het technisch wel goed zit. Samen komen we tot innovatieve ideeën hoe Heerlen haar doelstellingen op het gebied van digitale dienstverlening kan overtreffen.

De oplossing

De gemeente wil zelf flexibel formulieren kunnen ontwikkelen zonder programmeerkennis. Ze verwacht daarnaast van ons aandachtige ondersteuning waar nodig. De gemeente stelt de volgende eisen voor haar digitale omgeving:

  • Een samenhangende informatiearchitectuur
  • Een 24/7 toegankelijke, eenvoudige, online dienstverlingen met vereenvoudigde formulieren
  • Mogelijkheid tot het tijdelijk verlaten en verder aanvullen van de digitale formulieren
  • Voldoen aan alle regelgevingen
  • Ervoor zorgen dat de ingevulde formulieren bij de juiste interne persoon terechtkomen
  • Zelf formulieren kunnen inrichten zonder programmeerkennis
  • Goede helpdesk en Service License Agreement
  • Goede beschikbaarheid van consultants en supportmedewerkers tijdens samenwerking

✔️ De gemeente kan het gedrag van haar klanten monitoren door de statistiekenmodule. Zo kan ze haar formulieren doorlopend verbeteren.

✔️ Dankzij een OTAP-omgeving is het ontwikkelen en beheren van formulieren veilig en eenvoudig.

✔️ Vooringevulde gegevens zorgen voor meer gebruiksvriendelijkheid voor de gebruikers van de formulieren.

Het resultaat

Inwoners van de gemeente kunnen met de nieuwe oplossing makkelijker digitaal zaken regelen. Door het gebruik van een parameterdatabase kunnen gegevens zoals leges (bijv. hondenbelasting) centraal opgeslagen en bewerkt worden. Zonder dat de formulieren aangepast hoeven worden. Met de aanvullende GEMMA-bibliotheek heeft de gemeente direct 35 standaardformulieren gepubliceerd op haar digitale omgeving.

Bij het opzetten van de nieuwe formulieren staan de consultants en helpdeskmedewerkers van Kodision 24/7 voor de gemeente klaar. De statistiekenmodule maakt het mogelijk het gedrag van gebruikers de monitoren, zo worden de formulieren doorlopend verbeterd.

De formulieren in deze omgeving zijn vereenvoudigd met een pre-fill functionaliteit, zodat de gebruiker zelf minder onnodige handelingen verricht. Het gebruik van een parameterdatabase zorgt ervoor dat bepaalde gegevens zodat leges automatisch worden doorgevoerd in de formulieren. Dit bespaart beheerlasten en zorgt ervoor dat de software relevant blijft.

Naast het gebruikersgemak zorgt het ervoor dat de gemeente voldoet aan de regelgevingen en wordt alle informatie op één centrale plek opgeslagen.

Nieuwsgierig? Meld je hieronder aan voor een online demo voor een eerste indruk van de mogelijkheden.

Kodision Ko