Leerlingenvervoer: meer kwaliteit met minder moeite

Ron Grootegoed, Accountmanager

Gemeenten en ouders ervaren ieder jaar weer dezelfde uitdagingen met het aanvragen van leerlingenvervoer voor hun kinderen. Aanvragen die bijna altijd via een zeer uitgebreid papieren formulier (pdf) moeten worden gedaan. Terwijl de aanvraagprocedure en de situatie veelal onveranderd zijn. In de situatie van het kind zelf is meestal geen verandering en ook gaat het nog naar dezelfde school. Kortom, continueren van de bestaande situatie. Dat kan beter.

Huidige situatie

Voor de ouders is het noodzakelijk om ieder jaar en voor ieder kind een uitgebreide aanvraag met allerlei bijlagen in te dienen bij de gemeente. Mijn situatie wijzigt niet, waarom moet ik alles opnieuw aanvragen? Dit heb ik de vorige keer ook al doorgegeven, waarom wordt het nu weer allemaal gevraagd? En waarom duurt het allemaal zo lang? Mede vanwege de complexiteit van het proces blijkt bovendien in de praktijk regelmatig, dat de papieren aanvragen onvolledig of zelfs onjuist zijn ingevuld. Met vertraging en extra werk als gevolg. Hoe prettig zou het zijn als dit proces verregaand gedigitaliseerd en vereenvoudigd is en bovendien beschikbaar is voor vrijwel iedere gemeente in Nederland? Daar is onze oplossing Leerlingenvervoer voor.

Flexibele oplossing

Onze oplossing is in de basis gebaseerd op de Modelverordening van de VNG, maar uiteraard is de aanvraag snel en gemakkelijk zo in te richten, dat die volledig op de plaatselijke verordening is gebaseerd. Omdat er aansluiting is op DiGiD en eerder  ingevulde gegevens kunnen worden hergebruikt, hebben we relevante informatie van de aanvrager direct beschikbaar. Snel en gemakkelijk dus. En zo hoef je geen vragen te stellen waar de gemeente het antwoord al op weet. Een totaaloplossing gebaseerd op TriplEforms.

Veel meerwaarde

De meerwaarde zit vooral in het gemak en het proces zo snel en simpel mogelijk maken als maar kan. Zoveel mogelijk voorinvullen, waar mogelijk keuzes voorstellen en alleen vrije invoer indien dit niet anders kan. In de praktijk blijkt, dat door bij de uitvraag de gegevens al te vergelijken en te controleren, de kans op fouten en wijzigingen veel kleiner is dan bij het huidige papieren proces. Dit leidt tot minder frustratie bij de aanvrager en minder werk voor de medewerker die de aanvragen verwerkt. Kortom, een win/win situatie voor iedereen.

Samenwerking met ondersteunende leveranciers

Bij Leerlingenvervoer zijn verschillende schakels betrokken zoals de ouders, de school, beoordelingscommissie en soms ook op ondersteunende leveranciers. Pronexus uit Eindhoven is een van die leveranciers die de gemeenten ondersteunt bij het uitvoeren van dit complexe proces. Samen met gemeenten en Pronexus hebben we een totaaloplossing ontwikkeld. Doordat wij met Kodision en bijvoorbeeld Pronexus de gehele keten van aanvraag tot goedkeuring en toewijzing beheersen, kunnen wij die complexiteit weghalen. Als gemeente hoef je hiervoor niets te doen. Maar we sluiten naast Pronexus ook aan op diverse andere aanbieders die de gemeenten ondersteunen met de activiteiten rondom Leerlingenvervoer. En maak je als gemeente geen gebruik van een ondersteunde leverancier en doe je de uitvoering dus helemaal zelf? Ook dan sluiten we ook op die werkwijze naadloos aan en biedt onze oplossing een aanzienlijke meerwaarde.

Lage instap en direct starten

Het moet voor iedere gemeente mogelijk zijn om mee te doen. Daarom is het prijsmodel zo gemaakt, dat de oplossing voor alle gemeenten financieel toegankelijk is. De ontwikkeling van de oplossing hebben we al gedaan en getest. Je kan dus snel beginnen.

Meer weten?

Bekijk hier meer informatie over Leerlingenvervoer of vraag direct de factsheet aan. Heb je vragen of zou je graag een demo willen zien? Neem via onderstaand formulier contact op met accountmanager Ard. We laten je graag zien hoe het proces in de praktijk werkt.

 

Heb je een vraag?

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!

Share This