026 365 3560 info@kodision.nl

Nieuw leiderschap

 

Marc Zijlstra, Manager 

In april 2017 heb ik de training ‘Koersverleggend leiderschap’ mogen volgen. Tijdens deze training heb ik kennis gemaakt met de term ‘nieuw leiderschap’. Het nieuwe leiderschap heeft mij een bevestiging gegeven in hoe ik leiderschap toepas en handvaten hoe dit nog verder door te voeren. In deze blog wil ik jullie vertellen wat nieuw leiderschap inhoudt en wat de verschillen zijn met het oude leiderschap.

Oud vs. nieuw

We kennen allemaal het oud leiderschap. Bij het oud leiderschap staat de leider boven de organisatie/afdeling. De leider bepaalt en controleert. De leider heeft een duidelijke visie, zet de koers uit, is een autonoom persoon en leidt met kracht. Het leiderschap typeert zich in de piramidevorm.

Bij nieuw leiderschap wordt de piramide omgedraaid. Het draait niet om de leider maar om de medewerkers. De leider luistert naar zijn medewerkers. De leider zorgt ervoor dat zijn medewerkers hun taken in een zo optimaal mogelijke situatie kunnen uitvoeren. De medewerkers weten immers het beste hoe de taken moeten worden uitgevoerd. De leider heeft hier meestal al lang afstand van gedaan of heeft zelf zelfs nooit de taken uitgevoerd.

De leider moet er ook voor zorgen dat de medewerkers goed in hun vel zitten. De leider fungeert vooral in de rol van de coach.

Zelforganisatie

Nieuw leiderschap werkt in situaties waarin medewerkers vakkundig en goed opgeleid zijn en in direct contact met de klant staan. De teams waarin de medewerkers opereren zijn zelforganiserende teams.

Een groot voordeel van zelforganisatie is dat zelfstandige teamleden snel kunnen inspelen op veranderende situaties. In de huidige, snel veranderende, maatschappij is dit zeer belangrijk.
Het belangrijkste aspect voor de leider is leren loslaten van zijn medewerker en volledig vertrouwen op zijn kunde en zelfstandigheid.

Is nieuw beter dan oud?

Is nieuw leiderschap beter dan oud leiderschap?
Zeker niet.

De vorm van leiderschap is situationeel. Wanneer volledige controle gewenst is, bijvoorbeeld bij de luchtverkeersleiding, is oud leiderschap 100% vereist. Maar in situaties waar de span of control groot is, de materie complex en veranderlijk dan is nieuw leiderschap te prefereren.

Nieuw leiderschap in de praktijk

Bij de afdeling Delivery Services pas ik nieuw leiderschap toe. Het team bestaat uit (alweer 20) hoogopgeleide, vakkundige en zelfstandige medewerkers. Ieder individu weet veel beter hoe zij hun primaire taken moeten uitvoeren dan dat ik dat weet.

Onze klanten voorzien ons van onvoorspelbare opdrachten, in moment van uitvoer, grootte en complexiteit.

Al met al is dit een span of control die niet meer te controleren en voorspellen is.
Hier is dus nieuw leiderschap gevraagd!! Ik heb het ‘command & control’ losgelaten en zorg ik ervoor dat de juiste ingrediënten op de afdeling aanwezig zijn. We vertrouwen elkaar dat we er alles aan doen om onze klanten tevreden te maken en zorgen ervoor dat we snel inspelen op verandering die gevraagd worden. Ik probeer zo goed mogelijk te luisteren naar wat er speelt op de afdeling om zodoende te zorgen dat de juiste ingrediënten aanwezig zijn en blijven.

In mijn volgende blog zal ik ingaan op welke eigenschappen er gevraagd worden aan de leiders van het nieuwe leiderschap.

 

Heb je een vraag?

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!
Share This