026 365 3560 info@kodision.nl

Binnen 10 minuten een hypotheekofferte

met Kode

jaar de beste dienstverlener

digitale formulieren

centrale voorziening voor alle meldingen

De aanleiding

Digitaal een hypotheekofferte in no-time in jouw inbox.
Een hypotheekaanvraag is een spannend en vaak langdurend proces.
Om dit sneller en efficiënter af te wikkelen is gevraagd of het mogelijk is om een digitale hypotheekaanvraag te doen waarmee binnen korte tijd een offerte naar een klant gestuurd kan worden.
Gemeente Nieuwegein

Achterliggende redenen

Binnen 10 minuten een hypotheekoffer in jouw mailbox. 
Met de Business Rules Engine Kode is het proces zo ingericht dat met een slimme uitvoering van kennisregels er snel een advies gemaakt kan worden. De basis zit in regels die variëren van simpel tot complex, zoals het wel of niet verstrekken van een bepaald hypotheekbedrag op basis van een bepaald inkomen en aan te kopen object.
Om een goede hypotheekofferte aan te bieden is niet alleen een goede beslisboom noodzakelijk maar ook een koppeling met relevante partijen zoals in dit geval de BKR en Nationale Hypotheekgarantie (NHG). De voorwaarden om hieraan te voldoen werden slim geïntegreerd. Om onder de NHG te vallen moet de aanvrager aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden zijn direct meegenomen waardoor in de digitale offerte gelijk duidelijk is en getoetst of de hypotheek onder de NHG valt.
Gemeente Nieuwegein

De oplossing

De koppeling met de BKR voorkomt teleurstellingen tijdens het aanvraagproces. Door direct de koppeling te maken is duidelijk wat mogelijke beperkingen zijn in de verstrekking van het hypotheekbedrag. Een aanvraag van de BKR voor twee aanvragers (wanneer samen een hypotheek wordt aangevraagd) is ook geen probleem. De terugkoppeling van BKR wordt direct verwerkt (geïnterpreteerd) waarna een ‘go’ of ‘no go’ kan worden gegeven inclusief een toelichting om welke reden de aanvraag niet of in mindere mate mogelijk is.

Daarnaast zijn ook specifieke beslisregels vanuit de bank opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan specifieke regels bij een zzp-er die een hypotheek aanvraagt of iemand met een vast werkverband. Een andere uitzondering kan een pand zijn dat voor zowel wonen als werken wordt gebruikt.

Financiële instellingen verzamelen en verwerken privacygevoelige informatie m.b.t. personen die hebben gefraudeerd of op een andere manier een risico vormen. Middels een directe koppeling met dit systeem tijdens de aanvraag wordt dit direct duidelijk en maakt het systeem hier een melding van.

De eenvoud en het gebruiksgemak van Kode heeft de aanvrager snel overtuigd. Hypotheekregels worden voortdurend veranderd. Daarom is het belangrijk om snel en makkelijk de regels aan te kunnen passen in de online hypotheekaanvraag. Dynamisch, met zichtbaar effect en zonder programmeerkennis pas je de regels eenvoudig aan in Kode.

Ook wordt direct bepaald welke aanvullende stukken nodig zijn. Denk hierbij aan loonstroken, werkgeversverklaringen en taxatierapporten. Dit overzicht wordt gelijk meegestuurd met de hypotheekofferte. Een snelle en slimme tijdsbesparing. Ook weet de ontvanger gelijk welke aanvullende stukken verzameld moeten worden. Omdat met kennisregels gewerkt wordt is er de garantie dat de juiste stukken opgevraagd worden. Frustraties over een lopende aanvraag waarmee tijdens het proces nog aanvullende stukken nodig zijn horen met de oplossing van Kode tot de verleden tijd! Ook is er geen apart contactmoment nodig welke aanvullende stukken nodig zijn waarmee zowel aanvrager als verwerker veel tijd besparen. De behandelaar kan makkelijk inzien welke bewijsstukken al ingediend zijn en welke nog aangeleverd moeten worden. Zo blijft er eenvoudige regie over het hele proces.

Met Kode is het vier-ogen-principe ook gelijk verankert. De hypotheek wordt naar de juiste behandelaar verwezen. Nadat de aanvraag is afgehandeld gaat de aanvraag naar de backoffice. Hier is een andere medewerker nodig om de aanvraag definitief te maken. Ook kan de hypotheekaanvraag afhankelijk van de hoogte gekoppeld worden aan behandelaars met bepaalde rollen. Zo is makkelijk in te stellen tot welk bedrag bijvoorbeeld een junior mag verwerken.

Gerealiseerd

Eerlijk en transparant! Op basis van de ingevoerde gegevens wordt bepaald of er wel of niet een hypotheek wordt verstrekt en wat het hypotheekbedrag is. Geen grijs gebied. De buurman krijgt met dezelfde gegevens hetzelfde resultaat. Het foutpercentage wordt minimaal, enkel wanneer een invuller niet de juiste gegevens invoert komt er een ander resultaat dan verwacht.
Gemeente Nieuwegein

Resultaat

Gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening

Binnen tien minuten heeft jouw klant een hypotheekofferte in de mail met een duidelijk overzicht welke bewijsstukken opgestuurd moeten worden. Hiermee hebben de medewerkers meer tijd om zich met kerntaken bezig te houden. De bank voert een consistent en uniform beleid en kan makkelijk wijzigingen in wet- en regelgeving aanpassen. De klant heeft inzicht in de status van de verwerking. De medewerker van de bank ziet welke aanvullende stukken nog ontbreken en wanneer welke stukken zijn toegevoegd.

De voordelen in een oogopslag:

• Consistent advies

• Tijdsbesparing

• Foutpercentage naar minimaal (enkel invuller niet juiste gegevens)

• Koppeling NHG

• Koppeling BKR

• Automatische toetsing NHG & BKR

• Veranderde regels: zonder programmeerkennis snel en makkelijk aan te passen

• Automatische bepaling welke stukken door klant aan te leveren

• Monitoring op stukken verspreid binnenkoming.

Resultaat boeken met Kode?

Een tevreden klant die sneller en efficiënter zijn klanten kan bedienen. Een resultaat waar we met elkaar trots op zijn. Dit is één van de voorbeelden van de mogelijkheden van Kode. Accountmanager Derya gaat graag met je in gesprek wat de mogelijkheden kunnen zijn voor jouw organisatie. Bel haar op 06-39 37 42 95 of vraag hieronder gratis de 5-day challenge aan zie direct het resultaat!

Zie direct resultaat voor jouw organisatie met de 5-day challenge

 

Zoek jij een Business Rules Engine om consistent wet-en-regelgeving in een eenvoudig formulier aan te bieden? Wil je bureaucratie en fouten terugdringen en jouw medewerkers op hun kerntaken laten focussen? Meld je nu aan voor de 5-day challenge en we laten zien wat Kode voor jouw organisatie kan betekenen. Vul het formulier hieronder vrijblijvend in.

Wij zijn super trots op onze klanten en de resultaten

die ze behalen. Daarom vertellen we je graag meer.

Laat je overtuigen door onze klantcases

Provincie Zuid-Holland

Lees in deze klantcase over de digitale formulieren, beschikbaar vanuit een centrale bibliotheek, die zijn gerealiseerd met software van Kodision.
Lees meer

Gemeente Nieuwegein

De gemeente Nieuwegein was op zoek naar een levrancier voor digitale formulieren. Kodision biedt de oplossing.
Lees meer

Gemeente Den Haag

Den Haag wil dat zijn burgers en ondernemers veel zaken online kunnen regelen. In de software van Kodision vonden zij de oplossing.
Lees meer