026 365 3560 info@kodision.nl

digitale formulieren

 

Overheid. Hou ons voor de gek. Alsjeblieft!

 

Marco Hout, Marketing- en salesmanager

 

We weten het allemaal. Toch. De overheid. Vooral Ministeries en ZBO’s. Saai. Stroperig. Stoffig. Je moet bellen. Of erger: een PDF invullen. Uitprinten. Ondertekenen en op de post doen. En dan wachten. Heel lang wachten.

Aan de andere kant werken ambtenaren zich uit de naad. Met het verwerken van je gesprek. Het overtypen van papieren formulieren en documenten. In minimaal vier verschillende systemen. Waarom? Omdat het aantal systemen en registraties binnen de rijksoverheid de afgelopen 10 jaar enorm is gegroeid. En niemand meer precies weet wat met wat praat. Of juist niet.

 

Eigen processen eerst

Ik ken tientallen initiatieven waar de overheid, met volle interne gerichtheid, eerst eigen processen wil(de) stroomlijnen én automatiseren voordat “de klant” er iets van merkt(e).

En daarna pas het magische klantportaal, e-loket, online formulieren tool of wat dan ook wil inrichten. Dat lukt vrij goed….dat de klant er niets van merkt bedoel ik dan. Want na jaren interne gerichtheid is er vaak heel veel geld uitgegeven. Zonder aantoonbaar resultaat.
En dan moet het anders. Helemaal anders. Want politiek…

Omdenken!

Houd ons nou eens voor de gek. Begin eens met de voorkant. Laat die wirwar van applicaties en registraties even voor wat het is en vlecht het later uit elkaar. Of niet.
Geef mij, inwoner of bedrijf, het gevoel dat ik makkelijk mijn vragen, vergunningen, informatiebehoefte kwijt kan.

Dat het aan de achterkant gewoon in een mailbox van Trudy van het KCC uitkomt, of uitgeprint op een bureau ligt, maakt mij niets uit. Want ik weet het niet.

Geef mij een eenvoudige geautomatiseerde melding dat je mijn vraag of vergunning hebt ontvangen. Dat het in behandeling is of is afgerond. En laat dan kort daarna ook nog een beetje procesinfo zien.

Traject van hooguit 3 tot 6 maanden: maak een voorkant (e-loket) en stop die informatie in een kant-en-klaar zaak- of registratiesysteem. De rest gaat (bijna) vanzelf.

Klant blij. Politiek (je baas zijn baas) blij. Lekker scoren en hop op naar je nieuwe (bestuurs)functie. En je gunt jezelf de rust om nog jaren aan de achterkant de boel te optimaliseren.

Vaker gedaan

We hebben het vaker gedaan. De gemeente Antwerpen (Ja. België) wint er nog steeds digitalisering- en klantgerichtheidsprijzen mee. En optimaliseert de achterkant in alle rust. Voorbeelden in Nederland zijn er ook. Maar die vertel ik je liever één-op-één.

Heb je een vraag?

Daar kan ik je bij helpen! Vul het onderstaande formulier in, dan neem ik contact met jou op om jouw vraag te beantwoorden.

Scrum in de praktijk

Scrum in de praktijk

Scrum Scrum in de praktijk Sara Driessen, Consultant In de klantcase over MijnILT heb je al iets kunnen lezen over het portaal dat Kodision in samenwerking met ILT heeft gerealiseerd voor de klanten en inspecteurs van Inspectie Leefomgeving en Transport. Een beeld...

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!