Regie op klantbeleving

Jannes van den Brand, stagiair marketing

Bedrijven en organisaties hebben er allemaal mee te maken: een klantreis. Iedere klant doorloopt een Customer Journey. Om klanten te behouden en ze ambassadeur te laten worden is een hoge klant tevredenheid nodig. Een positieve klantbeleving is dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten voor marketeers. Maar hoe kom je er nu achter hoe een klant interactie heeft met jouw organisatie tijdens het aankoopproces?

Precies dat is mijn onderzoeksonderwerp geworden;

Hoe kunnen welke touchpoints uit de Customer Journey van Kodision verbeterd worden zodat die verbetering leidt tot meer kwalitatief goede leads en een hogere klanttevredenheid?

Even voorstellen

Mijn naam is Jannes (22). Ik studeer Communicatie & Multimedia Design aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Op dit moment woon ik in Lent en probeer ik zo vaak mogelijk op de fiets te stappen naar het kantoor van Kodision in Arnhem-Zuid. Al moet ik eerlijk toegeven dat de bus ook voor het kantoor stopt als het regent. Maar zodra het mooi weer is ben ik in mijn vrije tijd buiten te vinden op de wielrenfiets of met de hardlopenschoenen aan.

Wat is Customer Journey mapping?

Customer Journey mapping is een methode waarmee je in kaart brengt hoe een klant met je in aanraking komt en welke touchpoints ervoor zorgen dan hij of zij klant wordt, tot aan het moment dat iemand een klant wordt en blijft.

1. Awareness
2. Consideration
3. Decision
4. Delivery
5. Service
6. Loyalty

Bij het in kaart brengen van deze fases van de Customer Journey heb je een beter overzicht van relevante contactmomenten met bestaande en/of potentiële klanten. Op deze manier kan je beter op de informatiebehoefte van jouw klant inspelen en wordt de marketingstrategie waardevoller.

Mijn werkwijze

Om de Customer Journey van Kodision in kaart te brengen heb ik eerst de klant van Kodision in kaart gebracht. Vanuit hier zijn er persona’s ontstaan; een digitale uitwerking van de doelgroep van Kodision. Maar om echt een goed beeld te krijgen van klantbehoeftes en verbeterpunten in het hele proces, heb ik verschillende klanten van Kodision geïnterviewd. Vanuit hier ben ik gaan analyseren welke fases het belangrijkste zijn voor Kodision en welke touchpoints er precies in de Customer Journey zitten. Uiteindelijk presenteer ik in maart 2019 mijn adviesrapport, met de lessons learned en to-do’s waarmee Kodision direct aan de slag kan gaan.

Met dit onderzoek rond ik mijn studie Communicatie Multimedia Design af en hoop ik daarna aan de slag te gaan in de online marketing. Mijn interesses liggen dan ook bij het organiseren van events en het bedenken van nieuwe concepten, gecombineerd met de nieuwste trends in de online mediawereld.

Klantcases

Benieuwd naar de klantbeleving van onze klanten? Zie hier onze klantcases. Deze cases worden in de loop van 2019 aangevuld met alle input uit mijn interviews met klanten.

Interessant?

Wil jij net als Jannes ook aan de slag bij ons? Vanaf september zoeken we weer een marketingtalent.

Bekijk hier alle openstaande stages of lees hier de 5 redenen om stage te lopen bij Kodision en stuur ons een te gekke motivatiebrief.

Heb je vragen over de vacatures? Stel ze aan Janine!

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

Software ontwikkelen: this is how it’s done

Software ontwikkelen: this is how it’s done

Voordat onze software de markt op kan, wordt deze ontwikkeld door ons Research & Development team. Vandaag de dag is het maken van goede software afhankelijk van meerdere factoren. Dit is hoe wij invulling geven aan de verschillende fases.

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!