026 365 3560 info@kodision.nl
Sprintweek: Kodeweek deel 1
Niels van den Berge, Senior consultant
Het is een normale werkdag. We zijn druk aan het werk voor Autoriteit woningcorporatie, want over een maand gaat het nieuwe project live. Op een moment komt Gerda van de Marketing en salesafdeling langs met de vraag of (een deel van) ons Kode-team mee wil doen aan een Sprintweek. De term zegt mij niet direct wat en ik associeer het direct met Scrum. Na een kort overleg blijkt het iets heel anders te zijn: Een methode dat Google Ventures gebruikt om startups te toetsen op haalbaarheid voordat er veel geld in geïnvesteerd gaat worden. Als de inversteringspartner van Google het gebruikt dan zal het niet zo maar een methode zijn.
Gerda heeft zich volledig ingelezen in de methode en weet ons direct te overtuigen. Onderling hebben we het al vaker gehad over de uitdaging om ons eerste product Kode te verkopen. Het product is zo divers en abstract dat het lastig is om aan te haken bij problemen van klanten die we ermee kunnen oplossen. Met deze methode krijgen we een uitgelezen kans om met ons favoriete product (we zijn niet voor niks het Kode-team 😉 ) een nieuwe oplossing te maken waar we hopelijk nog meer Kode-werk mee naar binnen kunnen halen. Na enkele praktische zaken te regelen (agenda’s legen, ruimte regelen, mensen informeren) is er een go om door te gaan met dit initiatief. De Kodeweek gaat volgende week van start! De maandag erop is het dan zover. Nog niet exact wetend wat ons staat te wachten nemen we, zo excited als kinderen die op schoolreisje gaan, plaats in de vergaderruimte bij het bedrijfsrestaurant. Gerda is deze week onze facilitator en zal het gehele proces begeleiden met een strakke planning die netjes op een whiteboard is uitgewerkt. Vervolgens dienen we alle mobieltjes en laptops in te leveren. In eerste instantie voor velen van ons een ongemakkelijk gevoel, maar het zorgt wel voor volledige focus op onze Kodeweek. Na wat algemene uitleg over de Sprintweek beginnen we het probleem duidelijk te maken: Hoe kunnen we naar de buitenwereld duidelijk maken wat de mogelijkheden van Kode zijn en wat zou een goede solution hiervoor zijn? Niemand binnen deze ruimte weet op dit moment nog wat er deze week zal ontstaan. Dit is spannend, maar zorgt ook voor een motiverende gedrevenheid binnen de hele groep. Na een processchets en het benoemen van enkele ideeën en risico’s is het tijd om de experts erbij te halen. Met mensen van verschillende afdelingen en met verschillende expertisegebieden hebben we korte en interessante interviews. Vol van alle verhalen hebben we met ons team alle informatie bij elkaar geraapt om de grootste risico’s te benoemen. Vervolgens zetten we deze om naar “HKW”-tjes: HKW staat voor: Hoe kunnen we. In stilte krijgen we allemaal een stapel Post-its om deze risico’s om te buigen naar kansen. Deze HKW-tjes plakken we allemaal op de muur. Deze dienen als het gezamenlijke groepsgeheugen. Aan het einde van dag groeperen en prioriteren we deze. Het wordt steeds duidelijker welke richting we deze week met z’n allen op zullen gaan. Het idee voor een concrete solution is er nog niet. Daar gaan we morgen mee verder. Dinsdagochtend, nadat we een uurtje hebben gehad om de lopende zaken af te handelen, mogen we weer onze ruimte in. We beginnen met een stille brainstormsessie waarin iedereen voor zichzelf zoekt naar gave, inspirerende oplossingen waar zijn of haar hart harder van gaat kloppen. Bij mij komen al snel ideeën naar boven als de Tikkie-app, Spotify en Netflix: Eenvoudig te gebruiken apps die doen wat het beloofd, werken zoals je verwacht en een duidelijk doel dienen. Doordat deze brainstormsessie in stilte is, heeft iedereen de ruimte om zijn eigen ideeën op te schrijven en ontstaan er veel diverse ideeën. Een bijzonder idee waar ik nooit zo bij stil heb gestaan is “Chiquita”. Deze werd aangedragen door onze marketingmanager: “Hoe bijzonder is het dat je aan iets als een gele banaan zo’n merkbeleving kan geven”. Sindsdien kan ik niet meer over de fruitafdeling van een supermarkt lopen zonder aan Marco te denken. De conclusie van deze sessie is duidelijk: Het moet kort en bondig, met humor en het moet een complex probleem vereenvoudigen. Dat is waar de kracht van Kode ligt. Na de lunch beginnen we om de ideeën verder uit te diepen en te filteren. Dit gebeurt met hartstikke leuke en verfrissende werkvormen waar nog steeds geen toetsenbord of mobieltje aan te pas komt. Gewoon op papier. Heerlijk! We eindigen de dag door (wederom individueel) een storyboard te maken waarin je je eigen idee uitwerkt. Morgen wordt deze gepresenteerd aan de rest van de groep! Woensdagochtend heb ik speciaal voor deze week een oppas geregeld, omdat het normaal mijn part-timedag is. Deze ochtend tonen we ieders storyboard en zullen we de beste ideeën benoemen om tot een “master”-ontwerp te komen. In korte tijd voeren we discussies en hakken we veel knopen door. We kiezen als een team de richting van onze oplossing: een PGB-calculator. Drie complexe wetgevingen die met een korte vragenstructuur duidelijkheid geven in de hoogte van iemands persoonsgebonden budget. Het doel van deze week maken we ook concreter: Een prototype maken van deze calcultator welke we op korte termijn gaan toetsen bij klanten. Hoe dit verder is gegaan is te lezen in deel 2 van deze blog-serie!

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!
Share This