026 365 3560 info@kodision.nl

Waarom zijn websites zo saai?

Rob Hofman, Software Architect

Als onderneming stoppen we er veel energie in om websites zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken, zodat een bezoeker direct je boodschap begrijpt en kan beoordelen of het voor hem of haar relevant is. En dat is voor een bezoeker heel erg fijn want die zit er niet op te wachten om eerst te moeten analyseren waar het überhaupt over gaat. Het draait om de boodschap, de content, de interesse wekken van de bezoeker, of hij er nu op zit te wachten of niet. Daarbij moet de vormgeving nog iets uitstralen zodat we niet naar Windows 3.1 schermen zitten te kijken. Het gevolg is dat we met z’n allen uiteindelijk op hetzelfde uitkomen wat voor onze bezoeker het prettigste is: de UX (hoe het werkt) en de UI (hoe het spul er uit ziet) kruipen steeds meer naar elkaar toe.

Zelfs musea, waar je toch enige cultuur, eigenwijsheid en kunstzinnige opvattingen van mag verwachten, doen er aan mee. Als je bijvoorbeeld de websites van het rijksmuseum, Van Gogh of Kröller-Müller museum bekijkt zijn eigenlijk alleen de foto’s anders. Dus is het eigenlijk vreemd dat niet elk museum er hetzelfde uitziet, maakt het wel zo gemakkelijk: zelfde bouw, zelfde routes, alleen andere plaatjes en andere, soms ondefinieerbare, objecten. Dan hoeven we daar gelukkig ook niet meer over na te denken en kunnen we automatisch onze weg vinden. Simpel en eenvoudig, je hoeft alleen nog maar te onthouden in wel museum je bent. Maar is het dan nog wel leuk? En wordt het niet vreselijk saai?

Als je deze gedachte doortrekt vraag ik me ook af of niet elk apparaat zoals een magnetron, blender of espressomachine hetzelfde zou moeten zijn. Van de vorm kun je misschien nog wel wat afwijken, als de knoppen maar op dezelfde plek zitten. Aan het eind van het verhaal zou dan één type apparaat met in detail wat verschillende vormen voldoende moeten zijn. Indien nodig lees je eenmalig de handleiding en, als je dit kunt onthouden, dan kun je ‘m weggooien en ben je levenslang op de hoogte. Maakt het wel eenvoudiger; wat je ook koopt, je weet hoe het werkt.

Misschien hebben we de ultieme gebruikerservaring wel ontdekt waardoor alles op elkaar gaat lijken, en er steeds minder variatie is. Het draait allemaal om de content en om dit optimaal aan te bieden, er kan alleen in de marge nog wat worden gesleuteld. Maar dit maakt het tegelijkertijd wel saai allemaal. Waarom proberen we websites niet weer tot leven te wekken en, naast eenvoud en duidelijkheid, de gebruikers ook te gaan vermaken. En misschien ligt er juist wel een balans tussen eenvoud en plezier. We moeten weer creatief (mogen) zijn en proberen content op een dusdanige manier aan te bieden zodat het simpelweg ook een verantwoorde funfactor heeft. Misschien moeten we wel met kunstenaars gaan samenwerken waarbij, in tegenstelling tot vroeger, het in het algemeen meer gaat om het idee dan om de uitvoering. Daar kunnen we elkaar versterken om er voor te zorgen dat er meer variatie komt met een ultieme balans tussen eenvoud en plezier. En dat proces gaat met vallen en opstaan.

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

3 voordelen van een SPRINTweek op een rij

3 voordelen van een SPRINTweek op een rij

3 voordelen van een SPRINTweek op een rij Amé Huige,  Marketeer Het komt je waarschijnlijk bekend voor: je werkt richting de beste gebruikersbeleving voor je klanten of inwoners, maar het (ontwerp)traject om dit aan te pakken is lang en voornamelijk gebaseerd op...

Sprintweek: Kodeweek deel 2

Sprintweek: Kodeweek deel 2

Sprintweek: Kodeweek deel 2Niels van den Berge, Senior consultantIn deel 1 van deze blogserie heb ik verteld hoe we tot het idee voor onze PGB-calculator zijn gekomen met behulp van Google’s Sprintweek. Het is nu woensdagochtend en met het idee om de PGB-calculator te...

Sprintweek: Kodeweek deel 1

Sprintweek: Kodeweek deel 1

Sprintweek: Kodeweek deel 1 Niels van den Berge, Senior consultant Het is een normale werkdag. We zijn druk aan het werk voor Autoriteit woningcorporatie, want over een maand gaat het nieuwe project live. Op een moment komt Gerda van de Marketing en salesafdeling...

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!