026 365 3560 info@kodision.nl

Waarom proberen we websites niet meer tot leven te wekken?

Rob Hofman, Software Architect

Waarom zijn websites zo saai?

Als onderneming stoppen we veel energie in het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken van websites. Zodat een bezoeker direct je boodschap begrijpt en kan beoordelen of het voor hem of haar relevant is. En dat is voor een bezoeker heel erg fijn. Die zit er niet op te wachten om eerst te moeten analyseren waar het überhaupt over gaat. Het draait om de boodschap, de content, de interesse wekken van de bezoeker. Of hij er nu op zit te wachten of niet.

Het oog wil ook wat

Daarbij moet de vormgeving nog iets uitstralen zodat we niet naar Windows 3.1 schermen zitten te kijken. Het gevolg is dat we met z’n allen uiteindelijk op hetzelfde uitkomen wat voor onze bezoeker het prettigste is. De UX (hoe het werkt) en de UI (hoe het spul eruitziet) kruipen steeds meer naar elkaar toe.
Zelfs musea, waar je toch enige cultuur, eigenwijsheid en kunstzinnige opvattingen van mag verwachten, doen er aan mee. Als je bijvoorbeeld de websites van het Rijksmuseum, Van Gogh of Kröller-Müller museum bekijkt zijn eigenlijk alleen de foto’s anders.
Dus is het haast vreemd dat niet elk museum er hetzelfde uitziet. Het maakt het wel zo gemakkelijk: zelfde bouw, zelfde routes, alleen andere plaatjes en andere, soms ondefinieerbare, objecten. Dan hoeven we daar gelukkig ook niet meer over na te denken en kunnen we automatisch onze weg vinden.
Simpel en eenvoudig, je hoeft alleen nog maar te onthouden in wel museum je bent. Maar is het dan nog wel leuk? En wordt het niet vreselijk saai?

Gebruikersgemak voor het leven

Als je deze gedachte doortrekt vraag ik me ook af of niet elk apparaat zoals een magnetron, blender of espressomachine hetzelfde zou moeten zijn. Van de vorm kun je misschien nog wel wat afwijken, als de knoppen maar op dezelfde plek zitten. Aan het eind van het verhaal zou dan één type apparaat met in detail wat verschillende vormen voldoende moeten zijn. Indien nodig lees je eenmalig de handleiding en, als je dit kunt onthouden, dan kun je ‘m weggooien en ben je levenslang op de hoogte. Maakt het wel eenvoudiger; wat je ook koopt, je weet hoe het werkt.
Misschien hebben we de ultieme gebruikerservaring wel ontdekt waardoor alles op elkaar gaat lijken, en er steeds minder variatie is. Het draait allemaal om de content en om dit optimaal aan te bieden, er kan alleen in de marge nog wat worden gesleuteld. Maar dit maakt het tegelijkertijd wel saai allemaal.

Een website mág ook leuk zijn

Waarom proberen we websites niet weer tot leven te wekken en, naast eenvoud en duidelijkheid, de gebruikers ook te gaan vermaken. En misschien ligt er juist wel een balans tussen eenvoud en plezier. We moeten weer creatief (mogen) zijn en proberen content op een dusdanige manier aan te bieden zodat het simpelweg ook een verantwoorde fun-factor heeft.
Misschien moeten we wel met kunstenaars gaan samenwerken waarbij, in tegenstelling tot vroeger, het in het algemeen meer gaat om het idee dan om de uitvoering. Daar kunnen we elkaar versterken om ervoor te zorgen dat er meer variatie komt met een ultieme balans tussen eenvoud en plezier. En dat proces gaat met vallen en opstaan.

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!

Share This