Wat ik leerde van De Myers-Briggs Type Indicator® (MBTI)

Janine Tijhaar, Online Recruitment Marketeer

Tijdens mijn studie aan de Hoge Hotelschool wist ik al dat ik in ieder geval ik geen planner wilde worden.

Een nieuw creatief foodconcept schudde ik zo uit de mouw, maar het tot in detail uitwerken ervan was echt niks voor mij. Veel te pietje precies allemaal. Laat mij maar de grote lijnen uitwerken. Zo rolde ik de reclamebusiness in als accountmanager. Mijn eerste project was de lancering van een heropening van een kidsspeelhal. Al snel kreeg ik een nieuw project en voordat ik het wist zat ik aan de lopende band bij nieuwe klanten aan tafel.

Het maken en presenteren van creatieve pr-plannen, brandingsconcepten en huisstijl veranderingen vond ik leuk om te doen. Met een flinke dosis energie wist ik elke klant te overtuigen en te enthousiasmeren. Altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

Maar daarna volgde het maken van planningen, het inkopen van reclame-uitingen, zoveel details! En dan heb ik het nog niet over al die besprekingen die er voor nodig waren om alles op de rit te krijgen. Het ging me goed af, maar kreeg ik er energie van? Niet echt.

Toen ik onlangs mijn MBTI-training deed leerde ik over het verschil tussen iets goed kunnen waar je energie van krijgt en iets goed kunnen waar je geen energie van krijgt. In deze blog neem ik je mee in mijn ervaring met MBTI.

Happy people, happy customers; waarom MBTI?

In mijn job doe ik er alles aan om de beste mensen te vinden en die mensen op de juiste plaats te zetten. Want met de juiste medewerkers maken wij het verschil bij Kodision. Mensen die passen binnen onze strategie, maar ook bij onze kernwaarden:

Kodisianen zijn geïnteresseerd in anderen, kritisch, energiek en assertief. Dat vraagt natuurlijk zelfkennis en kennis van anderen. Wel zo handig als je veel in teams werkt!

Daarom bieden we in het eerste jaar van elke medewerker dit stukje zelfkennis aan door middel van een training; De Myers-Briggs Type Indicator® (MBTI). Je leert jezelf en de interactie met anderen (nog) beter begrijpen met MBTI. Het geeft je inzicht in wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt.

MBTI – wat is het?

Ten eerste is het geen test, maar een indicator over hoe iemand zichzelf ziet. MBTI  is gebaseerd op de persoonlijkheidstypetheorie van psychiater Carl Jung en geeft je persoonlijkheid weer op basis van vier dimensies.

Carl Jung MBTI

Bij elke dimensie zijn er twee kanten, waarvan we voor één kant een natuurlijke voorkeur hebben.

1) Wat geeft je energie?
Extraversion (E) of Introversion (I)

2) Aan welke informatie besteed je het liefst aandacht?
Sensing (S) of Intuition (N)

3) Aan welke processen geeft je de voorkeur als je beslissingen neemt?
Thinking (T) of Feeling (F)

4) Hoe ga je om met de wereld om je heen?
Judging (J) of Perceiving (P)

De Myers-Briggs Type Indicator® (MBTI)

Er is geen goed of fout en er is geen zwak of sterk. Het gaat om je persoonlijke voorkeursgedrag en zogeheten aangeleerd gedrag. Elk van de 16 types heeft sterke punten en leerpunten.

De training, wat leerde ik?

Voorafgaand aan de MBTI-training moest ik een vragenlijst invullen over mijn persoonlijkheid.

Daarmee werden mijn voorkeuren bepaald. Tijdens de training/feedbacksessie met een MBTI-professional werden de dimensies en de types van mijn collega’s en mijzelf besproken.

Het voorbeeld wat ik aanhaalde in de intro gaat heel erg over “aan welke informatie besteed je het liefst aandacht?” Aan de ene kant heb je mensen met de voorkeur voor “Sensing”; mensen die eerst details zien en daarna pas het grotere geheel. Deze mensen richten zich vooral op zaken die zich in het hier en nu afspelen. Ze zijn concreet, praktisch, ervaringsgericht en realistisch. Aan de andere kant heb je mensen die juist eerst het groter geheel zien en daarna pas op details letten. Zij hebben de voorkeur voor “Intuition”. Ze zijn absract, vindingrijk, conceptueel, origineel en theoretisch.

Toen ik erachter kwam dat mijn voorkeur “Intuition” is, werd me al heel snel duidelijk waarom ik echt geen energie krijg van pietje-precies-werk in de vorm van plannen, draaiboeken en planningen. Ik voeg graag creativiteit toe aan projecten en activiteiten. Richt me op mogelijkheden, vooral voor mensen. En krijg energie van het overtuigen van anderen. Ik houd van processen en houd de opties graag open voor verandering.

Niet zo gek dus dat ik nu als Recruitment Marketeer werk; altijd bezig met mensen en met creatieve activiteiten om nieuwe energieke en ambitieuze Kodisianen te vinden.

Wat is mijn type?

Mijn persoonlijkheid is ENFP waarbij de letters dus afkortingen zijn van karaktereigenschappen. Zo staat ENFP voor Extravert – Intuition – Feeling – Perceiving, oftewel ik behoor tot de groep ‘The Inspirators’.
via GIPHY

Ik las het profiel in mijn persoonlijke verslag en het was een feest van herkenning. Volgens de indicator is Intuition mijn eerste of dominante functie.

De sterke kanten van Intuition:

• Het herkennen van nieuwe mogelijkheden
• Met nieuwe oplossingen komen voor problemen
• Het heerlijk vinden zich op de toekomst te richten
• Uitkijken naar aanvullende ideeën
• Nieuwe problemen met enthousiasme het hoofd bieden

Onder druk kan je:

• Overweldigd worden door ideeën en mogelijkheden die allemaal even verleidelijk zijn
• Geobsedeerd raken door onbelangrijke details
• Gepreoccupeerd raken door een irrelevant feit en dit het gehele domein laten vertegenwoordigen
• Overmatig opgaan in zintuiglijke activiteiten, zoals eten, drinken, te veel televisie kijken of te veel aan sport doen

En dit klopt echt voor 98%. Het hele verslag heeft mij veel ‘o ja’ momenten opgeleverd. Je weet al heel veel natuurlijk, maar toch gaf het weer helderheid waarom ik in sommige situaties zo reageer als ik doe, waar mijn comfortzone zit, waarom bepaalde (project)teams succesvol zijn en andere niet, maar ook hoe ik uit kan gaan van mijn eigen kracht en dat van een ander. Vooral om “het overmatig opgaan in zintuiglijke activiteiten, zoals eten, drinken, te veel televisie kijken of te veel aan sport doen” moest ik erg lachen. Als ik ergens om bekend sta bij Kodision, is het wel dat ik altijd eet en altijd sport.

Ik kan natuurlijk nog pagina’s vol schrijven over het leven van ENFP maar dat laat ik voor nu buiten beschouwing. Waar ik nog nieuwsgierig naar ben zijn de personages die dezelfde persoonlijkheid hebben.

Als aflsluiter deel ik graag een aantal andere ENFP’s.  Of ik me er in herken? Ik herken me in de uitspraak ” Het lijkt altijd onmogelijk, totdat het is gedaan” (Nelson Mandela) en wie houd er nou niet van warme knuffels (Olaf) ;-)?

via GIPHY

via GIPHY

via GIPHY

via GIPHY

Spreekt dit je aan? Kom bij ons werken!

Wil jij net als Janine werken in een omgeving waar jouw ontwikkeling belangrijk is?  Bekijk hier onze vacatures en stuur ons een te gekke motivatiebrief.

Wil jij ook aan de slag bij Kodision en jezelf ontwikkelen?
Stel je vraag aan Janine !

Wil je meer blogs lezen? Dit zijn ons laatste blogs:

Software ontwikkelen: this is how it’s done

Software ontwikkelen: this is how it’s done

Voordat onze software de markt op kan, wordt deze ontwikkeld door ons Research & Development team. Vandaag de dag is het maken van goede software afhankelijk van meerdere factoren. Dit is hoe wij invulling geven aan de verschillende fases.

altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit meer de laatste updates!